Marina di Nettuno
Marina di Nettuno er en forholdsvis stor og meget populær havn med plads til omkring 900 lystbåde. Havnen har et lille shopping-område med flere små butikker, samt et par caféer, restauranter og underholdningssteder og dertil nogle kontorer der sælger/udlejer både og bådpladser i havnen. De fleste lokaler står dog tomme.
Havnen i Nettuno blev bygget som et storstilet projekt i 1986. Oprindeligt med intentioner om at lave en eksklusiv havn med mange forskellige faciliteter. Desværre er projektet aldrig kommet helt i mål og den nuværende tilstand af havnen lever ikke op til den flotte målsætning. Blandt andet er der en delvist færdiggjort, men nu ødelagt, swimmingpool yderst på molen.
Generelt er havnen et fint sted at slå et smut forbi for at nyde den maritime stemning. Om sommeren er der koncerter og andre arrangementer på havnens område, og sammen med den lille “shopping mall” gør det næsten havnen til en lille by i byen. Havnen er meget besøgt om søndagen, hvor italienerne nyder at promenere på deres fridag. Spisestederne og caféerne er også meget populære hos de unge mennesker, der fylder havnen i stort antal om aftenen i weekenderne.
For gæstesejlere
Marina di Nettuno er som sagt en stor havn med plads til omkring 900 både. Havnen råder over cirka 10 transitpladser, hvor man som gæstesejler kan få plads for nogle dage.
Når man kommer til Marina di Nettuno fra vandsiden, bør man kalde eller ringe op til havnekontoret for at melde sin ankomst, som det normalt ønskes i de italienske havne. Man bliver derpå henvist til at finde en transit-plads. Disse ligger som de første pladser til højre. Man kan holde udkig efter skilte, hvor der står “transit” på.
Når man er kommet på plads, skal man gå op til havnekontoret i den store lyserøde kontroltårnslignende bygning, der ligger placeret midt i havneområdet. Her bliver man sandsynligvis bedt om at vise de obligatoriske papirer samt at betale for transitpladsen med det samme.
Når man har betalt får man udleveret et plastikkort til at kunne benytte toilet-og badefaciliteterne på havnen. Dem er der nogle stykker af rundt omkring på området, da det er en stor havn. Der er endog meget stor forskel på forfatningen af de forskellige sanitære faciliteter. Vi kan anbefale, at man benytter dem i samme bygning som havnekontoret ligger i, da det er det mest nyistandsatte og velfungerende. Der er dog meget langt hvis man ligger på en af transitpladserne.
Længere ophold
Hvis man ønsker at blive i Marina di Nettuno i længere tid end blot et par dage, for eksempel vinteren over, er det ikke på havnekontoret man skal henvende sig. De råder kun over transitpladserne, og her kan man kunne ligge et par dage. Man skal i stedet henvende sig på et af de kontorer i havnens butiksområde, der huser såkaldte agenter for bådpladser samt udlejning og køb af både. De forskellige kontorer råder over forskellige pladser i havnen. Typisk nogle pladser der er til salg, og som man så kan leje indtil de bliver solgt. Vi har selv benyttet os af “Sailing Yachts” og kan anbefale dem, de yder god service og forstår engelsk.
Sikkerhed
Havnen er indhegnet og bevogtet døgnet rundt af en vagt der holder til ved indgangen til havnen fra landsiden. Biler skal lukkes gennem en bom for at komme ind på havnens område, mens gående frit kan passere. Om aftenen og natten patruljerer en vagtmand på broer og moler for at sikre sig at alt er som det skal være.
Havnebassinerne – måske på nær det yderste til venstre for indsejlingen – er godt beskyttet mod bølger og vejret via nogle store bølgebrydere. Marina di Nettuno er med andre ord en tryg havn at ligge i.
Fast plads
Bortset fra transitpladserne er samtlige pladser i Marina di Nettuno i privat eje og havnen (der er en virksomhed) har derfor som sådan ikke noget med pladserne at gøre. De handles på det frie marked. Enten via ejendomsmæglere eller nogle af de agenter, der har kontorer på havneområdet. I deres vinduer hænger sedler med oplysninger om salg af bådepladser – typisk uden prisangivelse. Det er noget man forhandler. Hos en ejendomsmægler har vi set en pris på 80.000 euro for en plads. Euro! Den pris vidner om at pladserne er eftertragtede og der er da også kun ganske få pladser til salg af gangen.
Faciliteter
Der er vand- og el-udtag (16A) ved samtlige pladser – og vandet er drikbart. Lige indenfor indsejlingen ligger der på kajen en tankstation, hvor man i teorien kan få brændstof på sin båd. Den har dog af en eller anden grund været ude af drift i længere tid, hvorfor man skal i land og ind til byen for eventuelt at få fyldt sine dunke op.
På havnen ligger et par butikker med bådudstyr og de kan også hjælpe med sejlmager, rigger og motorrelaterede ting. Forbered dig dog på, at de ikke altid har lige travlt med at få tingene til at ske.
Der ligger også et mindre værft på havnen med travelift. Vi har ikke selv haft brug for dem, men det virker til at de kan klare det meste.